Banskobystrická 24-hodinovka.

09.04.2009 13:53

V nonstop 24-hodinovke padlo 6 Lamanšov

Banská Bystrica 30. decembra (TASR)

Tradičné zavŕšenie starého roka v banskobystrickej plavárni na Štiavničkách malo klasický úvod, s dokonalou šťukou primátora Ivana Saktora, ktorá odštartovala 24-hodinovku s viacerými atrakciami. Postarali sa o ne aj známi športovci, trebárs austrálsky džudista Semír Pepic s rodinou, či 13. na OH v Pekingu znakár Ľuboš Križko. Celkový počet 1072 plavcov, ktorých úlohou bolo zdolať klasickú stovku, zavŕšil 72-ročný známy medzinárodný volejbalový rozhodca Vladimír Kovalík. Popri verejnosti sa však úctyhodným výkonom pochválili aj diaľkoví plavci i športoví novinári. Medzi sebou nesúperili, pre maratóncov Ivana Obrtanca a Davida Čecha bolo najdôležitejšie vydržať podobne ako vydržali v slanej morskej vode na Gibraltari a v Lamanšskom kanáli. Športoví novinári si zasa za cieľ zvolili odplávať 24 hodín bez prestávky, s nepretržitým odovzdávaním symbolického štafetového kolíka.

Dovedna banskobystrickú plaváreň počas 24 hodín navštívilo až 1650 vyznavačov aktívneho pohybu, do štafety sa zapojilo 1072 rekreačných športovcov a iba o 91 zaostali za rekordným číslom. Samozrejme, najviac pozorosti vzbudzoval výkon diaľkových plavcov. Dovedna zaplávali 75,5 km a ak by sa tento výkon prirovnal k 34 km, ktoré delia oba brehy na kanáli La Manche, tak ho na Štiavničkách pokorili viac ako dvakrát.

Ivan Obrtanec (z Univerzity Palackého v Olomouci) má v kariére za sebou zdolaný Gibraltar, teraz si vymyslel inú zábavku. "Podstatné pri nej bolo, aby sme boli obaja spokojní a cítili sa dobre vo vode. Vydržali sme v bazéne po 12 hodín, osobne som spokojný aj s výsledkom, naplával som niečo málo cez 33 km. Najťažšie asi bolo oddychovať, pretože nemáte čas sa dostatočne zregenerovať a úraduje aj spánkový deficit. Popri plávaní som sa vystríhal sledovať čas, pretože by to nebolo dobré na psychiku. Asi najhoršie mi bolo tretiu hodinu a asi šiestu a siedmu, potom som sa už rozbehol a plával som bez nejakých väčších výkyvov, s rovnakým rytmom."

Aký význam mala táto výzva, Ivan Obrtanec vysvetľoval takto: "Chceli sme osloviť hlavne verejnosť a ukázať jej názorne vzdialenosť, aká sa na 24-hodinovke odpláva. Banskobystrický La Manche sa táto akcia volala aj preto, že ja s Davidom sme strávili po 12 hodín vo vode, čo je podobné ako na Lamanši. Plávať v sladkej a v slanej je rozdiel, ja osobne oveľa radšej plávam vonku, v bazéne sa psychicky musíte vyrovnať so stereotypom. Našťastie nás osviežovalo veľa akcií, potápači, hod budzogáňom, eskimácke obraty, skoky z mostíka a aj vo vode sa bolo na čo pozerať. Čo v budúcnosti vymyslím, to ešte neviem. Nie som profesionál, som len rekreačný plavec, zdolal som Gibraltar, to je pekné, nič viac. Momentálne ciele neriešim, tobôž La Manche, na ktorý musíte trénovať minimálne dva roky a byť otužilý na 16-stupňovú morskú vodu. Takže radšej momentálne riešim silvestrovskú večeru."

Jeho spolubojovník David Čech, pokoriteľ „Lamanšu“ v oboch smeroch súčasne, sa po odplávaní cítil vcelku dobre. "Ruky by ešte niečo vydržali, no telo je unavené z toho, že som ani na chvíľku oko nezažmúril. Ľutovať určite neutujem, že som na takúto akciu pristal. Je to niečo nové, zaujímavé, aj keď naozaj náročné. Oči sa mi nezatvárali, na Lamanši, keď som nepretržite bol vo vode 20 hodín, to tiež vydržíte. Horšie je to vtedy, keď z vody vyleziete. A napokon, únava vám naozaj nedovolí zdriemnuť si ani na chvíľku...

Striedali sa po hodine ako dva dobre namastené stroje. "Neviem, či je to lepšie, alebo horšie," odfukoval už pokojne David Čech. "Telo pri oddychu skôr stuhne ako sa zregeneruje, asi je naozaj lepšie plávať neustále. Občerstvenie bolo narýchlo, s energetickými nápojmi, ionťákmi, ktoré trebárs ja nemám príliš v obľube. Musím sa však priznať, že dlhé plavby v bazéne nemám v láske, je to skôr výnimočné. Tých 42,5 kilometra, ktoré som zdolal, je dobré číslo, hlavne na to, že to bolo bez tréningu, inak by to mohlo byť aj okolo 50 km."

David Čech z Univerzity Brno sa podujal v lete na štafetu tam a späť na La Manchi. "Bude to nejaké spestrenie sezóny, potom si zaplávam na nejakých podujatiach a ktovie, možno sa vrátim na Gibraltar. Všetko však závisí aj na sponzoroch."

Najmladším účastníkom 24-hodinovky bol trojročný Šimonko, najstaršími 83-roční Zuzana Pinzíková a Jozef Pántlík. Banskobystrický La Manche bol prvým „Lamanšom“ plávaným na Slovensku. Vzdialenosť, ktorú má úžina La Manche, sa podľa predpokladov organizátorov mala na banskobystrickej plavárni preplávať za 24 hodín zhruba päťkrát. Napokon sa podarilo preplávať šesť „Lamanšov“. Verejnosť preplávala tri, novinári jeden a diaľkoví plavci Ivan Obrtanec a David Čech dva. Najrýchlejším účastníkom banskobystrickej plaveckej 24 hodinovky bol účastník OH z Pekingu Ľuboš Križko (52,04), najrýchlejším neregistrovaným plavcom sa stal Peter Kuchár (1:01,53).

 

BB24.doc (78 kB)

Vyhľadávanie

Anketa

Páči sa vám naša stránka?

ImpulSwim(c) 2009 Všetky práva vyhradené.

Tvorba webových stránok zdarmaWebnode